Continurooster/Lunch

Basisschool Petrus’ Banden hanteert een continurooster. Een continurooster betekent dat alle kinderen tussen de middag op school blijven eten en niet naar huis gaan. Het eten gebeurt onder leiding van de leerkracht of lunchondersteuner met de eigen groep en in het eigen lokaal.

Regels en afspraken voor het eten en drinken:

Omdat we een “gezonde school zijn”, om geen onderscheid te maken en jaloezie te wekken bij de leerlingen over datgene wat kinderen aan eten en drinken meenemen naar school, hebben we de volgende regels opgesteld waar iedereen zich aan dient te houden:

Voor de lunchpauze

De kinderen nemen een gezonde lunch mee naar school;

De lunch van het kind zit verpakt in een broodtrommeltje en een drinkbeker. Drinken alleen in bekers, i.v.m. het vele afval geen pakjes en verpakte koeken etc. Deze zijn voorzien van de naam van het kind. Brengt uw kind toch een pakje drinken mee dan komt de verpakking terug naar huis.

De lunch en de drinkbeker worden door de kinderen in een bak geplaatst bij de ingang van hun eigen groep. De bakken worden in een koelkast gezet.

• De kinderen krijgen dezelfde hoeveelheid eten mee naar school als ze thuis gewend zijn te eten.
  • De kinderen laten snoepgoed thuis.
  • De kinderen nemen dranken zoals melk, water, drinkyoghurt etc. mee naar school.
  • Koolzuurhoudende drankjes nemen de kinderen niet mee naar school.
  • De kinderen wassen hun handen voordat ze gaan eten.
Tijdens de lunchpauze

Kinderen eten aan de eigen tafel. In groep 1 t/m 4 nemen de kinderen een theedoek mee van thuis. Deze wordt op de tafel van de leerling gelegd. De broodtrommel en de beker worden op de theedoek geplaatst.

Het lunchen is een ontspannend moment voor de kinderen. Er wordt voorgelezen, even samen gekletst of een filmpje gekeken.

Op de tafels in de onderbouw wordt geknutseld waardoor ze niet altijd helemaal schoon zijn. Door de theedoek eten alle kinderen aan een schone tafel en kunnen de kruimels makkelijk opgeruimd worden. De theedoek zit in de overblijftas van de kinderen en gaat iedere dag mee naar huis.

Wij vragen u regelmatig te controleren of de theedoek nog schoon is of dat er een wasbeurt nodig is. Gaat er op school een beker drinken over de theedoek dan gaat deze in een plastic tas mee naar huis.

We stimuleren kinderen hun lunch op te eten. Brood dat niet wordt opgegeten gooien we niet weg, maar gaat weer mee naar huis. Zo heeft u als ouder zicht op hetgeen uw kind gegeten heeft.

Einde lunchpauze
  • Na het eten worden de tafels schoongemaakt.
  • Na de lunchpauze is er tijd voor ontspanning en mogen de kinderen buitenspelen.
  • Zonder toestemming mogen de kinderen het schoolplein niet verlaten.
  • Bij slecht weer blijven de kinderen in de klas bij een groepsleerkracht, leerkrachtondersteuner of overblijfouder.
  • De kinderen mogen dan vrij spelen. In elke groep is een aantal gezelschapsspelletjes aanwezig.
  • De groepen 1, 2 en 3 krijgen extra hulp van overblijfkrachten tijdens de lunchpauze.
Overig
Medicatie bij kinderen

Er zijn kinderen die tussen de middag medicijnen nodig hebben. Als dit het geval is worden hierover met de ouders afspraken gemaakt. Per kind wordt onder meer besproken en vastgelegd wie waarvoor bevoegd en verantwoordelijk is (medicijnprotocol).

Verantwoordelijkheid van de ouders

Ouders zijn verantwoordelijk voor het meegeven van een gezonde lunch en drinken zonder prik. Ouders worden gebeld als een leerling zijn lunch niet mee heeft en kunnen de lunch dan alsnog verzorgen. Ouders zijn verantwoordelijk voor het doorgeven van diëten, medicijngebruik en wijzigingen daarin.